انواع آچار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

What are the types of wrenches and what are the applications

انواع آچار چیست و چه کاربردهایی دارد
آچار وسيله اى است كه با استفاده از آن مى توانيم پيچ و مهره ها را باز كنيم. البته با استفاده از آچارهاى متنوع مى توانيم هر وسيله را بچرخانيم و باز كنيم كه اين چرخش با استفاده از دسته آچار انجام مى شود. در حقيقت دسته آچار با ايجاد يك گشتاور مناسب باعث چرخش مى شود. آچار را با نام Wrench مى شناسند كه البته به جز در آمريكاى شمالى با نام Spanner نيز شناخته مى شوند. در ادامه با انواع آچارها آشنا مى شويم.

آچار دو سر تخت
آچار دو سر تخت يا Open-End Wrench آچارى است كه دو سر آن باز مى باشد و به دليل اينكه دو سر آن باز مى باشد به راحتى با پيچ و مهره ها درگير مى شود و آنها را باز مى كنند در مكان هايى كه فضا محدود است از اين آچار استفاده مى كنيم. اندازه دو سر آچار مى تواند يكسان باشد ولى در بيشتر آچارهاى دو سر تخت ابعاد اين دو سر متفاوت مى باشد. اين آچارها در دو نوع اينچى و متريك موجود است.

آچار يك سر تخت يك سر رينگ
آچار يك سر تخت يك سر رينك يا Combination Wrench آچارى است كه يك سر آن باز مى باشد و سر ديگر آن به صورت يك رينگ حلقوى است.

انواع آچار و آچار یک سر تخت یک سر رینگ

آچار يك سر تخت يك سر رينگى جغجغه اى نيز موجود مى باشد كه در زير مشاهده مى كنيد. جغجغه مورد نظر در قسمت رينگى اين آچار تعبيه شده است.

آچار دو سر رينگ
آچار دو سر رينگ يا Box Wrench آچارى مى باشد كه دو انتهاى آن داراى رينگ حلقوى مى باشد.

انواع آچار و آچار دو سر رینگی

آچار دو سر رينگ را مى توانيد در نوع دو سر جغجغه اى نيز خريد كنيد. استفاده از آچارهاى دو سر جغجغه اى براى مواقعى كه به سرعت بالا نياز است بسيار كارامد مى باشد.

 

آچار فرانسه
آچار فرانسه يا Adjustable Wrench نوعى از آچار است كه سر آن قابليت تنظيم شدن را دارد. آچار فرانسه در ابتدا توسط ریچارد کلایبرن انگلیسی اختراع شد و از اين رو در بسیاری از کشورها از جمله فرانسه با نام آچار انگلیسی شناخته می شود. آچار فرانسه را در سايزهاى مختلفي مى توانيد پيدا كنيد و قبل از خريد مى بايست ابعاد و اندازه هاى تقريبى مد نظرتان را در نظر بگيريد.

انواع آچار و آچار فرانسه

البته آچار فرانسه را در شکل های دیگری نیز می توان یافت که نوع جغجغه ای آن به دلیل سرعت بیشتر در انجام کار کاربرد مناسبی دارد.

آچار لوله گير
آچار لوله گير همچون آچار فرانسه داراى يك فك قابل تنظيم است كه براى شكل هاى گرد استفاده مى شود. دندانه هاى روى فك اين آچار باعث مى شود كه بتوان سطوح نرم و صاف را به راحتى گرفت و چرخاند. اين آچار بيشتر براى لوله ها كه داراى سطح صاف مى باشند كاربرد دارد. اين آچار را با نام Stillson Wrench نيز مى شناسند.

آچار آلن
آچار آلن يا Allen wrench يكى از آچارهاى محبوب در سايزهاى پايين مى باشد و بارزترين مشخصه آچار آلن سر شش گوش آن است. از اين آچار فقط براى پيچ هاى آلن مى توان استفاده نمود. آچارهاى آلن استانداردهاى مخصوص به خود را دارد. اين آچار در دو نوع L شكل و T شكل ارايه مى شود.
انواع آچار و آچار آلن
آچار ستاره اى
آچار ستاره اى يا Star-Head wrech داراى يك سر ستاره اى شكل است و به همين دليل با اين نام خوانده مى شود.

آچار جغجغه اى
آچار جغجغه اى يا Ratchet Wrench به عنوان يك دسته عمل مى كند و به تنهايى نمى تواند چيزى را باز و بسته كند و مى بايست از سرهاى بكس مانند استفاده نمود.

آچار ترک متر
آچار ترک متر یا Torque Meter Wrench نوعی از آچار است که برای موارد خاص که نیاز به چرخاندن آچار تا حد خاصی است کاربرد دارد. به عنوان مثال در بیشتر پیچ های اتومبیل نیاز است که بعضی پیچ ها تا حد خاصی بسته شوند و در صورتی که فشار بیش از اندازه با استفاده از آچار به آنها وارد شود آسیب می بینند. در این موارد با استفاده از ترک متر به راحتی یک گشتاور با مقدار متناسب با پیچ به آنها وارد می شود.

  • آچار ترک متر دیجیتال
  • آچارهای ترک متر را در نوع درجه ای نیز می توان یافت که قیمت پایین تری نسبت به دیجیتال دارد.
  • آچار ترکمتر درجه ای
  • انواع اچار و ترک متر عقربه ای

انبر قفلى
انبر قفلى يا Mole Grip را بيشتر به عنوان يك كمكى استفاده مى كنند. مثلا در باز كردن يك مهره در صورتى كه پيچ دچار چرخش شود از سمت ديگر با انبر قفلى مى گيرند تا دچار لغزش نشود. در انتهاى انبر قفلى يك مهره وجود دارد كه با چرخاندن آن مى توانيد دهانه آن را تنظيم كنيد و سپس قفل كنيد.

آچار تسمه اى
آچار تسمه اى يا Strap Wrench نوعى از آچار است كه براى كاربردهاى عمومى تر استفاده مى شود به عنوان مثال هنگامى كه درب يك بطرى بزرگ باز نمى شود را مى توان با آچارهاى تسمه اى باز كرد.

آچار زنجيرى
آچار زنجيرى يا Chain Wrench براى سايزهاى بزرگ بسيار مفيد و كارآمد است. با استفاده از این آچار می توان انوع لوله ها و تجهیزات سایز بالا باز و بسته کرد. دندانه های روی فک آن به خوبی تجهیز مورد نظر را نگه می دارد.

آچار پينى
آچارهای پینی یا Pin Wrench نوعی از آچار هستند که معمولا برای باز و بسته کردن های با چند رزوه به کار می رود. مثلا برای باز و بسته کردن دهانه های سنگ تراش یا… از آچار پینی استفاده می شود.

آچار کلاغی
آچار کلاغی یا Plumber Wrench دارای دو فک می باشد که به دلیل شبیه بود فک های آن به نوک کلاغ با این نام خوانده می شود. آچار کلاغی دارای فک قابل تنظیم است و برای مکان هایی که محدودیت های خاصی از نظر مکان وجود دارد کاربردی است.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن